Wij zijn leiders

Wij zijn leiders

Marcel van Herpen trok met veel leiders op en bestuurde hen. In Denk Groter Debatten interviewde hij – samen met duizenden hbo-studenten – 25 coryfeeën die op veel verschillende terreinen recht van spreken hebben. Hun inzichten zijn opgenomen in dit boek, in woord en beeld.

De wereld wordt maakbaarder en de vraag is allang niet meer: willen we dat wel? De vraag die gesteld moet worden is: maar hoe gaan we daarmee om? Door ‘the internet of things’ kunnen alledaagse voorwerpen autonome beslissingen nemen. De mens – gedreven door de behoefte aan relatie en autonomie – mag zich nu buigen over de vraag hoe hij om wil gaan met techniek die verbonden is en ook autonoom opereert.

De vraagstukken die zich aandienen zijn vaak complex. Toch wordt er vaak naar enkelvoudige antwoorden gezocht. Als we onszelf en de volgende generatie(s) willen emanciperen, zullen we de vrijheid die mensen krijgen/nemen, moeten koppelen aan de verantwoordelijkheid die daarbij hoort. Dat is een bewustwordingsproces waarin iedereen participeert. Niet onder aanvoering van één leider, maar in ontwikkeling van gedeeld leiderschap… tot we voelen en weten: wij zijn leiders!

Wij zijn leiders geeft een beeld van de mens als leerling, leraar én leider. Het beschrijft een proces van volwassen worden in een onvolwassen wereld. Het boek geeft antwoorden op vragen van de toekomst. Antwoorden ingegeven door inzichten van Guido Weijers, Peter R. de Vries, Guus Hiddink, Paul de Leeuw, Rob Bertholee, Giel Beelen, Bibian Mentel, Daan Roosegaarde, Prinses Laurentien, Peter Heerschop, Guus Meeuwis, Mark Rutte, André Kuipers, Ruud van Nistelrooy, Marlies Dekkers, Patrick Lodiers, Youp van 't Hek, Mart Smeets, Minke Booij, Theo Maassen en Mart de Kruif.

Over de Auteur

Marcel van Herpen is een veelgevraagd spreker. Hij heeft zo’n 2.000 lezingen, masterclasses en begeleidingstrajecten verzorgd voor scholen, besturen, samenwerkingsverbanden, sportclubs en gemeentes. Marcel stond aan de wieg van de eerste school voor ErvaringsGericht Onderwijs in Nederland, was medeoprichter van het Expertisecentrum Duurzaam Opvoeden en Ontwikkelen, het Expertisecentrum ErvaringsGericht Onderwijs Nederland en de Stichting E.G.O Antillen.