Digitale Didactiek

Online cursus Digitale Didactiek

De verschillende app-stores bevatten alleen al meer dan 100.000 educatieve apps. Iedere dag ontdekken we weer nieuwe en nog betere ICT-toepassingen; een ontwikkeling die alleen maar sneller gaat. Maar welke kansen liggen er nou echt voor al deze technologische vernieuwingen binnen ons onderwijs en het gebruik van technologie in de klas? En hoe kunnen we technologie zo inzetten dat het iets toevoegt, in plaats van als 'extra' te voelen?

In deze online training neem ik, Sander van Acht, je mee langs allerlei verschillende ICT-toepassingen. Ik laat je zelf ervaren hoe ze jouw onderwijs zowel in kleine als grote mate verder kunnen verbeteren. Dat doet ik door niet alleen concrete voorbeelden uit de praktijk te tonen, maar vooral door je zowel vanuit het leerling- en docent perspectief zelf te laten ervaren wat de impact van al deze technologie kan zijn. Kortom, een boeiende reis met 100% inspiratie-garantie!

Doel

In deze training leer je hoe je diverse ICT-toepassingen zo kunt inzetten dat ze jouw onderwijs nog verder verbeteren. Het doel van de inzet van deze toepassingen is o.a.:
- om digitaal formatief te toetsen en zo leren zichtbaar te maken;
- om leerlingen meer autonomie te bieden in plaats, tijd en tempo waarin zij leren;
- om instructie/uitleg momenten nog (inter)actiever te maken met meer betrokkenheid van de leerling;
- om meer zicht te houden op de ontwikkeling van iedere leerling.
- om het gebruik van technologie in de klas te verhogen.

Wat ken en kun je aan het einde van deze cursus

Na het doorlopen van deze training:

  • ben je bekend met ca. 10 ICT-toepassingen en weet je in welke didactische fase je ze kunt inzetten;
  • weet je hoe je middels technologie het leren van leerlingen nog beter ‘zichtbaar’ kunt maken;
  • kun je innovatieve technologieën zoals virtual en augmented reality concreet een plek in jouw onderwijs geven;
  • ken je verschillende didactische werkvormen die je zowel in een fysieke als in een online lessituatie direct in kunt zetten.

Duur en studiebelasting

Het doorlopen van deze online training duurt ca. 1,5 uur. De studiebelasting is minimaal 8 uur indien je gebruik maakt van het aanvullende leermateriaal.

Doelgroep en vooropleiding

Deze training is geschikt voor docenten in het PO (bovenbouw), VO en MBO. Ook docenten in het HBO en WO kunnen verschillende toepassingen goed inzetten binnen hun hoor- en videocolleges. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Vaardigheden

Deze training richt zich op het uitbreiden van de didactische vaardigheden van docenten door de inzet van technologie. De video’s in de training bieden daarbij vooral inspiratie en good practices hoe de technologie is in te zetten. Bij iedere video zijn diverse uitlegsheets en instructievideo’s te vinden waarin de ‘knoppenkunde’ van de besproken toepassingen verder wordt uitgelegd. 

Lesmaterialen

Alle lesmaterialen zijn direct vanuit de training downloadbaar. 

Opbouw

Deze module bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Geschiedenis van onderwijs & technologie
  • Augmented reality in jouw onderwijs
  • Virtual reality in jouw onderwijs
  • Voorkennis activeren met behulp van technologie
  • Synchrone instructie verzorgen met behulp van technologie
  • Asynchrone instructie verzorgen met behulp van technologie
  • Verwerken van de leerstof met behulp van technologie
  • Bronnen en verder leren

Aanvullend leermateriaal

Hieronder staan enkele suggesties voor meer informatie over dit onderwerp of verbreding ervan.
Cursus: Hybride lesgeven
Cursus: Starten met werken in de cloud (Office 365)
Cursus: Activerende digitale werkvormen
Cursus: Lesgeven met LessonUp
Cursus: Blended leren en lesgeven

Toetsing

Deze online cursus wordt niet afgesloten met een online toets.

Certificaat

Als je slaagt voor de cursus, ontvang je per e-mail een gewaarmerkt certificaat. Dit certificaat kun je uiteraard op LinkedIn of op een ander loopbaanportal zoals At Monday plaatsen. Zo ontwikkel je je en laat je het ook aan anderen zien!