7 Strategische hendels voor een succesvolle organisatie (MBA)

Online cursus 7 Strategische hendels voor een succesvolle organisatie (MBA)

Een bedrijf moet zichzelf succesvol in de wereld zien te houden. Bij de doordachte aanpak daarvan komt strategie kijken. Dit komt neer op sleutelen aan je bedrijf, opdat je er beter mee presteert. In deze online cursus leer je waar je dan allemaal aan moet denken en hoe je een praktische strategie maakt. 

Een bedrijf moet zichzelf succesvol in de wereld zien te houden. Bij de doordachte aanpak daarvan komt strategie kijken. Dit komt neer op sleutelen aan je bedrijf, opdat je er beter mee presteert. Dat sleutelen kan aan allerlei elementen, bijvoorbeeld aan wat je organisatie überhaupt wel en niet doet, aan welke marktvoordelen je daarin hebt ontworpen, aan je profiel ten opzichte van concurrentie, aan keuzen ten aanzien van klanten, aan hoe je hen effectief 'bewerkt' met marketing en sales, enzovoort. In deze online cursus maak je kennis met 7 belangrijke 'hendels' die je kunt inzetten voor een succesvolle en praktische strategie. 

Doel van de cursus

Doel is om je te leren wat de strategische 'hendels' zijn om te sleutelen aan het succes van je bedrijf op allerlei gebieden, en om je te leren hoe je tot een praktische strategie komt. In deze cursus leer je de 7 belangrijkste kennen. 

Wat kan je of ken je na de cursus

  • Kennis van bestaansredenen: wat zijn visie, missie, strategie – en wat kunnen deze begrippen wel en niet voor je doen
  • Kennis van organisatie-elementen: verbeteren van je portfolio, activiteiten, en resources
  • Kennis van omgevingselementen: beter inspelen op klanten, concurrenten, en de keten
  • Kennis van positionering: voordelen inbouwen t.a.v. productie, product, markt, transacties
  • Strategie maken: waar haal je de ideeën vandaan, hoe doe je het stap voor stap

Duur en studiebelasting

De cursus 'Strategie (MBA)' duurt 12 uur. Wil je het maximale rendement uit je e-learning halen en de opgedane kennis verrijken met omringende inzichten, duik dan nog een slag dieper in het meegeleverde e-boek. De totale studiebelasting bedraagt dan 24 uur.

Doelgroep en vooropleiding

De cursus is algemeen gezien voor iedereen die succesvoller wil functioneren in iedere mogelijke organisatie. Specifieker gezien is de cursus voor mensen die in de positie zitten om strategisch aan het bedrijf te kunnen sleutelen. Advies vooropleiding: HBO bachelor.

Vaardigheden

Door het volgen van deze cursus werk je aan de volgende vaardigheden: bewuste ontwikkeling van strategie, portfolio-analyse, activiteitenanalyse, resource-analyse, concurrentie-analyse, supply chain beschouwing, macro-beschouwing, marketing, sales, verrijking van strategische ideeën.

Lesmaterialen

De cursus 'Strategie (MBA)' bestaat uit: een algemene introductiemodule, video’s, slides, een toets, een certificaat en het boek 'Het Bedrijf'.

Opbouw van de cursus

'Strategie (MBA)' begint met de introductiemodule van de grotere cursus waar deze cursus een onderdeel van is. Die introductiemodule is optioneel. Het geeft je het hele raamwerk waarin je alles van je business kan plaatsen. Daarmee wordt ook de positie van dit onderwerp ten opzichte van alle overige onderwerpen duidelijk. Dit deel duur ruim een half uur. Als je de introductiemodule niet kijkt, mis je niks ten aanzien van dit specifieke cursusonderwerp.  

Dan volgen de video’s van 'Strategie'. Deze duren bij elkaar 3,5 uur. Vervolgens kan je de bijbehorende slides nog een keer in je eigen tempo doornemen. Daarna raden we je aan het betreffende hoofdstuk uit het e-boek te lezen. Ook kan je de bijbehorende toets maken. Tot slot moedigen we je aan je verder te verdiepen in het e-boek, om meer te begrijpen van de plek van 'Strategie' in de rest van alle hoofdgebieden van business.

Aantal modules

Deze cursus bestaat uit 7 secties. 

Toetsing

De module heeft een set evaluatievragen, alle o.b.v. keuze tussen A, B of C. Om te slagen moet je uiteindelijk 60% van de vragen goed hebben beantwoord.

Certificaat

Als je slaagt voor de eindtoets, ontvang je per e-mail een gewaarmerkt certificaat. Dit certificaat kun je uiteraard op LinkedIn of op een ander loopbaanportal zoals At Monday plaatsen. Zo ontwikkel je je en laat je het ook aan anderen zien!

Aanpassingsvermogen
Ambitie
Anticiperen
Besluitvaardigheid
Creativiteit
Durf
Informatie-analyse
Initiatief nemen
Klantgerichtheid
Omgevingsbewustzijn
Onafhankelijkheid
Oordeelsvorming
Plannen en organiseren
Prioritering
Probleemanalyse
Stressbestendigheid
Toekomstvisie