Kwaliteitsverbetering in je organisatie

Online cursus Kwaliteitsverbetering in je organisatie

Het doel is om je te leren hoe je kwaliteit kunt zien in je organisatie, met welke technieken je aan de slag kan om verbeteringen te realiseren, en om je de afweging te leren maken of je hiermee aan de slag wilt.

Dingen kunnen altijd beter, ongeacht of de resultaten je bevallen. Leer daarom werken met verbetertechnieken. Je komt dan op het gebied van verbetering, ook wel 'quality of excellence' genoemd. Hoe vergaand je dit domein wilt betreden, hangt af van je tak van sport, en van hoe je de balans tussen de voor- en de nadelen van 'quality management' ziet. Het is een breed domein, omdat er allerlei aanvliegroutes zijn om verbeteringen na te jagen. Meer intuïtief of meer systematisch. Meer of minder streng in de leer. In een bepaalde aanpak moet je zelfs een willekeurige verbetering als een verslechtering zien. Algemener of specifieker. De heilige gralen in dit domein zijn Six Sigma en Lean. In deze SpeedMBA cursus krijg je uitleg over alles rondom Kwaliteitsverbetering. Je zult twee invalshoeken van kwaliteit ontdekken, de voor- en nadelen, richtlijnen, en tools.

Deze cursus vergroot je algemene inzetbaarheid en zelfbeeld. De cursus leert je je zelfmanagement te versterken, je sociale- en innovatieve- en analytische vaardigheden te verbeteren en efficiënter mensen en taken te managen.Hiermee richt de cursus zich op jouw carriere en/of het professionaliseren van je werkzaamheden. De cursus is geschikt voor ondernemers, mensen die een carrièreswitch wensen of mensen met professionele ambities. 

Doel van de cursus

Het doel is om je te leren hoe je kwaliteit kunt zien in je organisatie, met welke technieken je aan de slag kan om verbeteringen te realiseren, en om je de afweging te leren maken of je hiermee aan de slag wilt.

Wat kan je of ken je na de cursus

  • Kennis van wat kwaliteit is: intern en extern, gelaagdheid van kwaliteit, verschil in belang
  • Maken van de waarom-afweging: voordelen, nadelen, verschillen in kwaliteitsmentaliteit
  • Kennis van manieren om aan kwaliteitsverbetering te doen: intuïtieve tools, Lean, Six Sigma

Duur en studiebelasting

De cursus 'Kwaliteitsverbetering voor managers' duurt 8 tot 10 uur. Wil je het maximale rendement uit je e-learning halen en de opgedane kennis verrijken met omringende inzichten, duik dan nog een slag dieper in het meegeleverde e-boek. De totale studiebelasting bedraagt dan 16 tot 20 uur.

Doelgroep en vooropleiding

De cursus is voor iedereen die wil weten waar 'kwaliteit' als leidend managementconcept over gaat en die een gedegen afweging wil kunnen maken om er wel wel of niet mee te gaan werk, en zo ja hoe. Advies vooropleiding: HBO bachelor.

Vaardigheden

Door het volgen van deze cursus werk je aan de volgende vaardigheden: in alle mogelijke producten en diensten doorzien in welke lagen en aspecten wel of niet is gewerkt aan kwaliteit, dit vertalen naar organisatiekeuzen, afwegen of het wel of niet de moeite waard is om je pijlen hierop te richten, werken met verbetertechnieken.

Lesmaterialen

De cursus 'Kwaliteitsverbetering' bestaat uit: een algemene introductiemodule, video’s, slides, een toets, een certificaat en het boek 'Het Bedrijf'. 

Opbouw van de cursus

'Kwaliteitsverbetering' begint met de introductiemodule van de grotere cursus waar deze cursus een onderdeel van is. Die introductiemodule is optioneel. Het geeft je het hele raamwerk waarin je alles van je business kan plaatsen. Daarmee wordt ook de positie van dit onderwerp ten opzichte van alle overige onderwerpen duidelijk. Dit deel duurt ruim een half uur. Als je de introductiemodule niet kijkt, mis je niks ten aanzien van dit specifieke cursusonderwerp.  

Dan volgen de video’s van Kwaliteitsverbetering. Deze duren bij elkaar een uur. Vervolgens kan je de bijbehorende slides nog een keer in je eigen tempo doornemen. Daarna raden we je aan het betreffende hoofdstuk uit het e-boek te lezen. Ook kan je de bijbehorende toets maken. Tot slot moedigen we je aan je verder te verdiepen in het e-boek, om meer te begrijpen van de plek van Kwaliteitsverbetering in de rest van alle hoofdgebieden van business.

Aantal modules

Deze cursus bestaat uit 3 secties. 

Toetsing

De module heeft een set evaluatievragen, alle o.b.v. keuze tussen A, B of C. Om te slagen moet je uiteindelijk 60% van de vragen goed hebben beantwoord.

Certificaat

Als je slaagt voor de eindtoets, ontvang je per e-mail een gewaarmerkt certificaat. Dit certificaat kun je uiteraard op LinkedIn of op een ander loopbaanportal zoals At Monday plaatsen. Zo ontwikkel je je en laat je het ook aan anderen zien!

Aanpassingsvermogen
Ambitie
Besluitvaardigheid
Discipline
Energie
Informatie-analyse
Omgang met details
Onafhankelijkheid
Oordeelsvorming
Plannen en organiseren
Prioritering
Probleemanalyse
Toewijding